Accessibility analysis: Travel times in high-density sectors in Pasto
DOI:
https://doi.org/10.56294/la2025255Keywords:
Grass, mobility, accessibility, mixed uses, planningAbstract
The study analyzed the urban configuration of Pasto from the perspective of mixed land use, mobility and pedestrian accessibility. It was observed that city planning had developed spontaneously, without a clear coherence with the guidelines of the POT 2015-2027, which generated territorial fragmentation and inequality in access to services and facilities. Urban densification led to land uses being defined more by the practices of the inhabitants than by regulations, producing tensions between housing, commerce, services and infrastructure. It was also found that the road network consisted mostly of local and intermediate roads, which limited structural connectivity and the implementation of sustainable mobility. The methodology used, of an empirical-analytical nature, integrated GIS, CAD and cartographic database tools to calculate accessibility and mixed-use indices. Four study areas were identified with densities higher than 175.9 inhabitants/ha, where residential use largely predominated over the others. Despite this, imbalances were found in the distribution of commerce, facilities and public space, reflecting a low functional integration of the land. The results showed that Areas 1 and 3 presented better conditions of connectivity and proximity to services, thus approaching the 15-minute city model. However, the limited network of bicycle paths, unsafe crossings and the lack of continuity in the pedestrian infrastructure restricted equitable access. In conclusion, it was recommended to redistribute facilities, strengthen active mobility and design sectorized strategies that favor a more sustainable, equitable and connected urban development.
References
1. Alcaldía de Pasto 2012-2015. (s.f.). Documento Técnico de Soporte del Plan de Ordenamiento territorial 2015-2027. Documento técnico de soporte, Pasto. Obtenido de https://si.pasto.gov.co/
2. Alcaldía de Pasto 2012-2015, Secretaría de Planeación. (s.f.). Cartilla del Plan de Ordenamiento Territorial de Pasto 2015-2027. Cartilla, Pasto. Recuperado el Noviembre de 2023, de https://www.pasto.gov.co/component/phocadownload/category/396-pot-2015-2027
3. Alcaldía municipal de Santiago de Cali. (Noviembre de 2018). Manual de Adecuación de espacio público efectivo. (E. Book, Ed.) Departamento Administrativo de Planeación Municipal, I, 207. Recuperado el 1 de Mazo de 2024, de https://idesc.cali.gov.co/download/guias/manual_maepe.pdf
4. Alexander, C. (1965). A City is Not a Tree. Architectural Forum, (1/2)(122), 58-62. Obtenido de https://sistemasdeproyecto.wordpress.com/wp-content/uploads/2012/10/alexander-c-una-ciudad-no-es-un-c3a1rbol.pdf#page=2.00
5. Concejo Municipal de Pasto. (2015). Acuerdo 004 - POT 2015-2027. PASTO: Concejo Municipal de Pasto.
6. Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). (2018). Censo Nacional de Población y Vivienda - CNPV- 2018. Departamento Administrativo Nacional de Estadística (DANE). Obtenido de https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/proyecciones-de-poblacion
7. Gehl, J. (2014). Ciudades para la gente. (J. Decima, Trad.) Buenos Aires: Infinito. Obtenido de https://caeau.com.ar/wp-content/uploads/2018/10/cities_for_people-_spanish_final_ss2.pdf#page=66.05
8. Geurs, K. T., & Van Wee, B. (2004). Accessibility evaluation of land-use and transport strategies: Review and research directions. (Elsevier, Ed.) Journal of Transport Geography, 12(2), 127–140. doi:https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2003.10.005
9. Jacobs, J. (2011). Muerte y vida de las grandes ciudades. (Á. Abad , & A. Useros, Trads.) Madrid: Capitán Swing Libros. Obtenido de https://www.u-cursos.cl/fau/2015/2/AE4062/1/foro/r/Muerte-y-Vida-de-Las-Grandes-Ciudades-Jane-Jacobs.pdf
10. Link, F., & Greene, M. (2021). Comunidades, sociabilidad y entorno construido. Bitácora Urbano Territorial, 31(1), 7–14. doi:https://doi.org/10.15446/bitacora.v31n1.91144
11. Lynch, K. (1998). La imagen la ciudad. (M. Sainz de la Maza, Trad.) Barcelona, España: Gustavo Gili.
12. Ministerio de transporte. (2016). Guía de ciclo-infraestructura de ciudades colombianas. (C. F. Pardo, & A. Sanz, Edits.) Bogotá D.C, Colombia. Obtenido de https://mintransporte.gov.co/Documentos/documentos_del_ministerio/Publicaciones
13. Ministerio de transporte. (15 de septiembre de 2017). Lineamientos vías ciclistas. Colombia: Ministerio de transporte. Obtenido de http://mintransporte.gov.co
14. Miralles-Guasch, C., Marquet Sardà, O., & Castela, M. (10, 11 y 12 Octubre 2012). Un análisis de la ciudad compacta a través de los tiempos de desplazamiento. 8 Congreso Internacional Ciudad y Territorio Virtual (pág. 16). Rio de Janeiro: Centre de Politica de Sól i Valoracions. Obtenido de
15. Secretaria Municipal de Pasto. (2022). Desarrollo Orientado al Transporte Sostenible. presentación, Alcaldía Municipal de Pasto, Secretaría Municipal de Planeación, Pasto.
16. Van den Hoek, J. W. (2009). Towards a Mixed-use Index (MXI) as a Tool for Urban Planning and Analysis. En F. D. van der Hoeven, & M. Smit (Edits.), Urbanism – PhD Research 2008–2012 (págs. 64–85). Ámsterdam: IOS Press. Obtenido de http://resolver.tudelft.nl/uuid:d21b8baa-cef7-4926-bd7a-7bf02b601597
17. Vicuña, M., & Torres de Cortillas, C. (2020). Análisis de la diversidad y mixtura de usos en los procesos de densificación residencial intensiva en el Área Metropolitana de Santiago. Documento de Trabajo del IEUT N.º 13. Instituto de Estudios Urbanos y Territoriales, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago de Chile. doi:https://doi.org/10.7764/doc.ieut.013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Karen Larisa Pabón Jaramillo (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The article is distributed under the Creative Commons Attribution 4.0 License. Unless otherwise stated, associated published material is distributed under the same licence.